La Comissió Europea aposta per la bicicleta

Per: Deyanira García

Des de fa anys, un dels principals focus d’atenció de la Unió Europea és apostar per l’ecologia i ser més sostenibles. És per això que s’estan prenent mesures per protegir i conservar el capital natural, com ara reduir les emissions de CO i emprendre accions per disminuir els riscs mediambientals que influeixen en la salut dels ciutadans. En aquest sentit, cal destacar que un dels objectius de la Unió Europea per a l’any 2030 és reduir un 55% els gasos d’efecte d’hivernacle, en comparació amb les dades del 1990.

Seguint amb aquesta idea, la Comissió Europea ha fet un pas endavant en signar la Declaració Europea de la Bicicleta. Aquest acord, signat per la comissària de transports, Adina Vălean; la presidenta de la Comissió de Transports del Parlament Europeu, Karima Delli, i el viceprimer ministre de Bèlgica, Georges Gilkinet, recull que la bicicleta contribueix a assolir els objectius europeus mediambientals, atès que és un mitjà de transport sostenible, assequible i que afavoreix el benestar físic i mental de qui l’utilitza.

Vălean: “la bicicleta redueix la contaminació, alleuja la congestió urbana i promou estils de vida més saludables”.

En paraules de Vălean, la bicicleta té innombrables beneficis: “redueix la contaminació, alleuja la congestió urbana i promou estils de vida més saludables”. Per part seva, Delli ha assenyalat que és un moment històric per al futur del ciclisme a Europa

Pilars sobre els quals es fonamenta l’acord

La declaració persegueix diversos objectius, entre ells el compromís de tenir xarxes més segures, invertir en infraestructures, ser un mitjà inclusiu i afavorir l’economia europea.

  • Millorar en seguretat: és un dels requisits principals. Aquest objectiu està enfocat en la seguretat personal, però també busca tenir estacionaments més segurs, millorar les infraestructures i enfortir la formació i el compliment de les normes de seguretat viària. Amb una xarxa pedalable més segura, es considera que els indecisos a deixar el cotxe tindrien l’empenta necessària per fer el salt cap a una mobilitat sostenible.
  • Invertir en infraestructures i ser inclusius: la declaració recull que és “essencial” tenir més i millors infraestructures per atreure més gent. D’una banda, es podria afavorir el turisme europeu sostenible i, de l’altra, amb la infraestructura necessària les persones amb mobilitat reduïda podrien fer els seus desplaçaments amb bicicleta. A més, amb una xarxa àmplia a les ciutats, la intermodalitat seria més fàcil de dur a terme. D’aquí ve que es comprometin a augmentar la inversió.
  • Afavorir l’economia: la Comissió ha acordat potenciar la producció europea fins a convertir-la en un punt d’interès que permeti transaccions amb altres indústries. Per això, la comissària de transports apuntava, durant la signatura de l’acord, que l’adopció de la bicicleta s’alinea amb l’estratègia industrial de la Unió Europea i els seus objectius.